Kunnen we als bedrijf de wereld redden?
Tijdens de Klimaatconferentie in Parijs in 2015 sloten 195 landen een bindend akkoord af met als doel de opwarming van de aarde onder de 2°C te houden. Het ultieme mikpunt? De stijging stabiliseren op 1.5°C. Om die ambitie te behalen, moeten nationale overheden en consumenten hun steentje bijdragen om hun CO2uitstoot drastisch te verlagen. Maar daarnaast spelen ook ondernemingen een cruciale rol in het bestrijden van de milieuproblematiek. Kunnen bedrijven de wereld redden?
Duurzaam ondernemen wordt vandaag steeds meer de norm. En dat is goed nieuws. Wanneer je als bedrijf duurzaam onderneemt, draag je actief bij aan een ecologisch, economisch én sociaal rooskleurige toekomst. Bedrijven en klanten zien vandaag steeds meer het nut in van duurzaam ondernemen. Naast de gunstige effecten op onze planeet, zorgt een duurzaam beleid voor een daling van de (energie)kosten en een positief imago. Consumenten kopen namelijk liever bij bedrijven die begaan zijn met onze toekomst. Alleen maar wins, dus!
Een duurzaam bedrijf start met een duurzaam beleid. Sta zelf eens stil bij de stappen die je als onderneming al hebt ondernomen. Bied je als werkgever voldoende alternatieven om duurzaam naar het werk te reizen? Voorzie je tijdens de lunch ook vegetarische alternatieven of – nog beter - is de vegetarische maaltijd de standaard? Een volgende stap is het gebruik en de installatie van hernieuwbare energie, zonnepanelen en laadpalen. Let ook op met welke leveranciers en partners je samenwerkt: de ene werkt al wat duurzamer dan de andere. En ook dat heeft onrechtstreeks impact op jouw bedrijf.
Naast het uitdragen van een duurzaam beleid, hebben bedrijven ook de touwtjes in handen om hun klanten bewuste, milieuvriendelijke keuzes te laten maken. Duurzame marketing is hierin het hulpmiddel bij uitstek. De marketeers van vandaag dragen de verpletterende verantwoordelijkheid om via hun kanalen en met hun budgetten duurzame alternatieven naar voor te schuiven. Wachten tot de overheid actie onderneemt heeft geen zin en komt te laat. Nu is het tijd voor marketeers – en bijgevolg bedrijven – om luid aan de alarmbel te trekken en hun stem te laten horen.
Bij Nimavert weten we hoe belangrijk duurzaam ondernemen is. We geven dan ook graag het goede voorbeeld met onze producten op basis van krekels en meelwormen. Bij de kweek van insecten komt namelijk een pak minder CO2-uitstoot vrij. Bovendien zijn de eiwitten afkomstig uit insecten, en veel milieuvriendelijker dan de eiwitten afkomstig uit vlees.
Gebeten om bij de volgende apero@work een aperitiefje op basis van insecten aan te bieden? Neem zeker een kijkje op onze website en bestel naar hartenlust onze heerlijke hapjes!